zondag 5 oktober 2014

Selfies

Van linksboven naar rechtsonder:
Henriette Partzsch (Glasgow, UK), Project leader HERA project Travelling TexTs.
Marie Nedregotten Sørbø (Volda, Noorwegen).
Päivi Lappalainen (Turku, Finland).
Katja Mihurko Poniž (Nova Gorica, Slovenië).
Judith Rideout (Glasgow, UK)
Tanja Badalič (Nova Gorica, Slovenië).
Aleš Vaupotič (Nova Gorica, Slovenië).
Viola Parente-Capkova (Turku, Finland).
Suzan van Dijk (Den Haag, Nederland).



























Ik ben al weer een tijdje bezig om het netwerk van Juliana de Lannoy verder uit te spitten. Hierbij stuitte ik op banden in het verleden, tussen Juliana de Lannoy en Bilderdijk, Feith, Catharina de Grote en andere historische figuren die op mijn lijstje staan. Maar ook in deze tijd zijn er nog steeds bewonderaars, die daarmee tot het netwerk van Juliana zijn toegetreden. Met name wil ik nog even Pim van Oostrum noemen, de in 2011 overleden neerlandica die veel onderzoek naar Juliana de Lannoy heeft gedaan en twee prachtige boeken over haar heeft geschreven. Haar werk blijft een waardevolle bron voor mij. 

De afgelopen maanden heb ik verschillende verrassende contacten gehad met vooral wetenschappers die via hun onderzoek met het werk en gedachtengoed van Juliana de Lannoy te maken kregen. 

Een voorbeeld is Suzan van Dijk, die indertijd voor Pim van Oostrum de briefwisseling tussen Juliana de Lannoy en Catharina de Grote uit het Frans vertaald heeft. De aan het Huygens Instituut verbonden Suzan van Dijk blijkt met een internationale groep literatuurwetenschappers het werk van 18de en 19de eeuwse vrouwelijke auteurs te onderzoeken. Dit  leidde onder andere tot het opzetten van de gezamenlijke database ‘WomenWriters’: http://travellingtexts.huygens.knaw.nl/

Heel leuk zijn bovenstaande selfies die ik van Suzan en haar internationale groep ontving. Allemaal op de foto met de broche Mondige Vrouwen, die ik voor de expositie 't Zoet der Eenzaamheid maakte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten