donderdag 20 november 2014

Het gastmaal

Van Suzan van Dijk van het Hera TTT kreeg ik vandaag een hele leuke foto! Als je goed kijkt zie je dat de roze "Juliana" broche overal mee naar toe reist. Deze keer naar hartje Madrid! 





Van rechtsboven naar rechtsonder: 
Elisa Müller-Adams, Trier
Patricia Barrera Velasco, Madrid
Jenny Bergenmar, Göteborg
Carmen Dutu, Bucharest
Ramona Mihaila, Bucharest
Zsuzsanna Varga, Glasgow
Amelia Sanz, Madrid
Eva Eglāja-Kristsone, Riga
Tatiana Crivelli, Zürich
[verloofde van Carmen Dutu]
Begona Regueiro, Madrid



Toen ik de foto zag, moest ik meteen met een vette knipoog denken aan het spotdicht "Het gastmaal" dat Juliana schreef.

Hieronder een stukje uit Het gastmaal:

Het gastmaal

[...]
De deksels, die de spijs nog voor ons oog verbergen,
zijn nauwelijks aan de kracht van éne hand te vergen:
men licht ze al hijgende op, ik krijg van schrik een kleur,
een juinsoep spreidt alom haar aangenamen geur,
stel u een vijver voor tot aan zijn rand verheven,
waarin de ajuinen juist als troepen eenden dreven;
en of dit niet genoeg mijn eetlust deed vergaan,
in de andre lachte mij een zee vol spiering aan:
vol spiering! mij! die graag een dag zou honger lijden,
om met welvoeglijkheid dien reuk alleen te mijden.
Wat raad! ik moest mijn keus tot een van beiden doen.
Vol spiering kon ik nog bedanken met fatsoen,
ze is koortsig naar men zegt, en wierd mij afgeraden;
maar 'k zie mij met een bord vol juinsoep overladen:
ik slik ze al grillend door, en 't had nog al gegaan,
maar dame Langenstijl spreekt me ongelukkig aan;

Het hele gedicht kun je hier lezen: Google books, Het gastmaal (pagina 55 t/m 85).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten